Kunstig intelligens – den store snakkisen

Du har sikkert hørt om kunstig intelligens (KI) men hva er det og hva er det som er så “big deal?”

Kunstig intelligens, er en teknologi som lar datamaskiner og systemer utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens, for eksempel med grafikk og tekst.

For mange er det lett å gå i krisemodus – “oi, hva skjer med oss i kreativ og digital bransje, da?”

Vi har noen spørsmål vi ofte får om dette temaet.

Hvordan vil KI påvirke bransjen vår?

KI vil ha en stor påvirkning på reklamebransjen ved å gjøre det lettere å målrette annonser til riktig publikum og tilpasse innholdet i annonsene for å øke engasjementet. KI vil også kunne analysere data og informasjon for å optimalisere kampanjer og forbedre ROI (return on investment). *

Hvordan kan vi bruke KI til vår fordel?

For designere kan KI være til fordel ved å automatisere enkelte oppgaver og frigjøre tid til mer kreativt arbeid. Designere kan også bruke KI-verktøy til å skape og eksperimentere med nye designelementer og stilretninger. Det er viktig å huske at KI ikke vil erstatte designere, men heller være en nyttig ressurs for å forbedre og optimalisere designprosessen.*

Hva kan KI hjelpe oss med?

  • Bruke KI for å forenkle arbeidsflyten og øke produktiviteten ved å automatisere rutineoppgaver.
  • Bruke KI-baserte verktøy for å øke bildekvalitet på bilder, video.
  • Bruke KI for å generere ideer og inspirasjon for kreativt arbeid, for eksempel ved å sammensette genererte bilder til et moodboard for å visualisere ideer til kunder
  • Bruke KI-baserte verktøy for å generere grafikk og visuelle elementer raskt og effektivt.*
  • Optimalisering av markedsføring: KI kan hjelpe bedrifter med å optimalisere markedsføringen ved å analysere data og gi anbefalinger om hvordan man kan forbedre resultater. Dette kan inkludere å finne riktig målgruppe, velge riktige kanaler å bruke, og optimalisere budskapet for å øke konverteringsraten. 
  • Bedre analyse av kundeadferd: KI kan hjelpe med å analysere kundeadferd og gi bedrifter innsikt i hva som fungerer og hva som ikke fungerer når det gjelder markedsføring og salg. Dette kan hjelpe bedrifter med å tilpasse seg endringer i markedet og øke sin konkurransekraft.

Men selv om KI vil ha mange fordeler, er det noen ting den ikke kan erstatte. KI kan ikke erstatte menneskelig kreativitet og intuitiv tenking, og det kan ikke forstå menneskelig atferd på samme måte som mennesker kan. Det menneskelige forholdet bygges gjennom relasjoner og tillit, dette kan ikke KI bidra på. Verdien av det å ha en personlig rådgiver er fortsatt like mye verdt, fordi mennesker ser mennesker på en annen måte enn teknologi gjør. KI er et verktøy på veien, men den kan ikke garantere gode resultater eller riktige svar.

Designere og markedsførere vil fortsatt være ansvarlige for å utvikle en sterk merkevareidentitet og kommunisere med publikum på en meningsfull måte. De vil også være ansvarlige for å skape en helhetlig strategi som ikke bare fokuserer på kortsiktige resultater, men også bygger et langsiktig forhold til publikum. Det vil fortsatt kreve en menneskelig touch å kunne spille på følelser og treffe en nerve hos målgruppen, med riktig “tone of voice”.

Det er viktig å se på KI som et verktøy, ikke en løsning.

Man velger gjerne drillen før skrujernet for å effektivisere oppgaven, men drillen greier ikke å skru fast skruen selv uten en menneskelig innsats.

Vi synes derimot KI er spennende, og vi har bare sett starten enda! Vi gleder oss til å følge utviklingen og er både ydmyke og spente på hva dette vil by på av muligheter og potensiale i fremtiden.

*Svartekstene til de tre spørsmålene over er generert av KI-baserte verktøy. Det samme gjelder illustrasjonene som er brukt i artikkelen.