9 tips til deg som vurderer ny nettside

Går du med tanker om du skal investere i ny nettside for bedriften? Talkto gir deg noen tips og innspill du bør vurdere, og som kan gjøre det lettere å sette i gang prosessen.

  1. Nettsiden + bedriften = hånd i hånd
    Mens bedriften din stadig er i utvikling, vil mange kjenne seg igjen i at nettsiden stoppet opp da den ble lansert. Det er viktig å la endring og utvikling i virksomheten og på nettsiden skje parallelt. En nettside er firmaets ansikt utad og det første folk møter når de presenteres for din virksomhet, og konkurrentene. En god nettside vil være med å hjelpe kunden i kjøpsprosessen til å velge DEG. 

  2. Hvilken funksjon skal nettsiden ha?
    Skal du selge billetter eller hotellrom? Vil du vise frem showcases og flotte foto- eller videoinnlegg? Er det viktigst for deg å ha rask vei til kontaktinformasjon og åpningstider? Eller skal du dele nyheter og aktuelle saker?
    Det er kjempeviktig at man har noen tanker om hvilken funksjon nettsiden din skal ha. Og velg bort de funksjonene du ikke trenger, alt er ikke like viktig og det optimaliserer bare nettsiden din. Funksjon kommer alltid først.

  3. Ivareta din merkevare
    Hvem man vil være og hvordan man vil fremstå er kjempeviktige faktorer i merkevarebygging. Her kan man enten begynne med ny logo og visuell identitet fra scratch eller optimalisere en eksisterende grafisk profil. Vi anbefaler å ta en kikk på profilen sin minimum hvert 5. år, for å se om det trengs en liten oppussing eller oppgradering. Dette gjør man for å sikre seg at profilen ikke setter begrensninger for kommunikasjonen i de kanalene eller på de flatene man har har behov for å kommunisere i, både når det gjelder nettsiden og de andre kanalene som bedriften trenger å være i.

  4. Innhold
    Hva er en nettside uten gode bilder og tekst som beskriver din bedrift på riktig måte?
    Påse at du velger en nettsideleverandør som gir deg en nettside med godt og søkemotoroptimalisert innhold.
    Jo bedre innholdet på nettsiden er, jo mer vil Google prioritere nettsiden din i søkemotoruniverset. Dette gjelder også mengden innhold som ligger på nettsiden din. Pass på at du har nok tekst og bilder, pass også på at du ikke har for mye.

  5. Pris
    Det er lett å tenke “oi, det var dyrt” når man får tilsendt et pristilbud på nettside. Men tenk deg om to ganger før du velger en billigvariant. Vi er ikke det billigste byrået, men vi er heller ikke det dyreste. Vi tar betalt for de timene det tar for å gjøre nettsiden din GOD. Sjekk hva du faktisk får for pengene, og hva som ikke er inkludert hvis du velger billigvarianten. 

  6. Fokusér på sikkerhet
    Selv om alt er lagret “i skyen” i dag, ligger nettsiden din faktisk på en server et sted i verden. Velg en trygg og profesjonell nettsideleverandør som tar hensyn til sikkerhet, GDPR, personvernregler, universell utforming og som helst har servere i Norge. Ta bærekraftige valg – også digitalt.

  7. Leverandøren
    Velg en bedrift som har eksistert noen år, og som vil eksistere i tiden fremover. Det er kjedelig å ha nettsiden sin hos en leverandør som man ikke vet om finnes i morgen. Du må ikke velge Talkto (selv om vi blir veldig glade om du gjør det!) Gå for en nettsideleverandør som ikke er sårbar, som har flere ansatte som kan hjelpe deg.

  8. Planlegg for fremtiden
    I dag har du kanskje behov for en enkel nettside for bedriften, men velg en leverandør og en nettsideløsning som tar høyde for tiden fremover. Vi kan fint ta hensyn til at du gjør strategiske valg i bedriften din som påvirker nettsidebehovet ditt. Trenger du feks. nettbutikk, bookingsystem eller andre tredjeparter i dag, eller på sikt, så utvikler vi en nettside hvor dette er planlagt og tilpasset.

  9. Nettsiden er lansert  – men hvor blir kundene av?
    Hadde det ikke vært fantastisk hvis alle som ligger og scroller på telefonen på morgenen hadde sjekket VG.no, Facebook og nettsiden til din bedrift? Det er lett å tenke at “yes, nå har vi ny nettside – nå er jobben gjort og vi har all den markedsføringen vi trenger!” Dessverre er ikke realiteten sånn.
    Man må hente publikum og lesere inn fra der de faktisk er – feks. Facebook, Google, Instagram, Finn.no og, heller nå dem basert på et behov, et budskap eller en problemstilling som målgruppen blir truffet av. 

En nettside er egentlig aldri ferdig. Vi sier det igjen; det er viktig å at du videreutvikler nettsiden parallelt med bedriften din. 🙂